Spoločnosť LABAŠ, s.r.o. rešpektuje ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies. Je Vaším právom neudeliť súhlas s používaním súborov cookies alebo ich používanie zablokovať. V takom prípade sa môže stať, že bude pre Vás obmedzená alebo vylúčená úplná funkcionalita niektorých častí prehliadanej webovej stránky.

055/7832 777 | 0902 990 948

Blog

Atmosféra v predajni

Ľudia sa cítia príjemne tam, kde je dobrá atmosféra 

Atmosféra v predajni zohráva dôležitú úlohu. Dokáže produktom pridať hodnotu a taktiež komunikovať. Cieľom atraktivity predajne je predovšetkým prilákanie nových zákazníkov a udržanie si tých súčasných. Pozitívny dojem z nákupu si zákazník uchováva v pamäti a vedie ho k opätovnej návšteve predajne aj v budúcnosti. Predsa netreba zabúdať na to, že spokojný zákazník je istotou pre rast a ziskovosť prevádzky.

Predajňa je posledné, no najvýznamnejšie miesto, kde je možnosť ovplyvniť, resp. zmeniť nákupné správanie zákazníka, ktoré sa však časom vždy mení. Súčasní zákazníci napríklad dúfajú, že pri svojom nákupe dostanú nápad, čo si kúpiť na obed alebo na večeru. Očakávajú, že ich budú obchodníci inšpirovať a vytvárať nezabudnuteľnú atmosféru. Len vtedy strávia v predajni dlhší čas a čím dlhšie v predajni ostávajú, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si kúpia omnoho viac. Ako môže dobré osvetlenie, príjemná teplota, hudba alebo vôňa predajne zmeniť nákupné správanie zákazníka?

OSVETLENIE PREDAJNE

Pôsobenie na zrak zákazníka môžeme považovať za najdôležitejšie z hľadiska zmyslového marketingu, pretože až cca 80% informácií získava zákazník prostredníctvom zraku. Avšak netreba zabúdať na to, že v dnešnej dobe sú už ľudia vizuálne presýtení.

Svetlo má v maloobchodnej prevádzke dve funkcie. Okrem praktickej funkcie, ktorou je zabezpečenie dostatočnej úrovne kontrastu a jasu pre dobrú orientáciu, má vytvoriť aj atmosféru, ktorá je dôležitá pre psychickú pohodu zákazníkov. Úlohou je upútať pozornosť na tovar a jeho kvalitu.

Základné osvetlenie

Základné osvetlenie je najdôležitejšie, lebo vďaka nemu sú samotné priestory obchodu a jeho sortiment dobre viditeľné pre zákazníkov. Toto osvetlenie priamo pôsobí na emócie zákazníkov. Príliš tmavé alebo naopak svetlé osvetlenie vzbudzuje negatívne pocity, pretože zákazník nevidí farby tak, ako by mal. Vzhľad osvetleného produktu v predajni by sa mal porovnať so vzhľadom produktu na dennom svetle, aby bolo zrejmé, ako produkt uvidí zákazník.

Akcentné, ambientné a dramatické osvetlenie

Pod akcentné osvetlenie radíme bodové svetlá, ktoré tovar špeciálne nasvecujú. Ak sa v predajni predáva nebalený tovar, je dobré použiť doplnkové osvetlenie, pretože dokáže nahradiť funkciu obalu. Pri drahších tovaroch je vhodné použiť dramatické osvetlenie alebo ambientné osvetlenie vo forme LED pásov.

Vybrať vhodný variant osvetlenia má nie len vplyv na celkovú atmosféru predajne, ale v konečnom dôsledku má aj ekonomický význam. Ak si podnikateľ zvolí LED osvetlenie, môže ho to spočiatku stáť vyššie náklady, ale z dlhodobého hľadiska dokáže ušetriť, pretože sa jedná o úspornejšiu formu osvetlenia.

PRIMERANÁ TEPLOTA V PREDAJNI

Teplota v predajni by predovšetkým nemala pôsobiť rušivo ani pri dlhšom výbere produktov. Optimálna teplota v predajni by sa mala určovať v závislosti od oblečenia ľudí a od celkovej tepelnej produkcie ich organizmu. V teplejšom období roka je optimálna teplota na nakupovanie 22 – 25 °C. V súčasnosti je štandardným vybavením predajne klimatizácia. Predajne, ktoré svoj priestor v lete neklimatizujú, zákazníci často obchádzajú. Predovšetkým citliví zákazníci môžu pri vyšších teplotách pociťovať zdravotné problémy, ako závrate, búšenie srdca alebo zvýšené potenie.  V chladnejšom období roka je zas optimálna teplota na nakupovanie v rozmedzí 18 – 21 °C.

HUDBA

V nákupnom správaní hrá významnú úlohu okrem zraku aj sluch. Síce má ticho priaznivý efekt na človeka, v predajniach sa zákazník stretáva s množstvom iných ruchov, ktoré v kombinácii s konverzáciou ľudí môžu vyvolať negatívny pocit.

Práve hudba dokáže odpútať pozornosť od nepríjemných zvukov a tým spríjemniť čas zákazníka v predajni. Tu je dôležitý predovšetkým žáner hudby, ktorý by sa mal prispôsobiť cieľovej skupine. Vážna hudba zvyšuje záujem o drahšie produkty, naopak pop žáner vedie zákazníkov ku lacnejším verziám produktov. Slovenská hudba zas dokáže prispievať k predaji slovenských produktov.

Dôležité je aj tempo a rytmus piesní, ktorými vieme ovplyvniť rýchlosť nákupu. Ak je v predajni vyššia koncentrácia ľudí, rýchlejšie tempo hudby nabáda zákazníkov k rýchlejšiemu nákupu. Ak naopak chceme, aby zákazník v predajni strávil dlhší čas, zvolíme pomalšie tempo.

VÔŇA V PREDAJNI

Správne zvolený typ vône dokáže významnou mierou ovplyvniť celkové vnímanie tovarov a dokáže predĺžiť čas, ktorý zákazník strávi v predajni v priemere o 20%. Avšak platí to len vtedy, ak vôňa prostredie predajne len nenútene dopĺňa, nepôsobí rušivo ani vnucujúco. Čuchový podnet si dokonca človek dokáže zapamätať dlhšie ako ten zrakový, resp. sluchový.

Produktová vôňa podporuje predaj

Vôňa nugátu alebo kávy dokáže zvýšiť tržby v oddelení cukrovín. Vôňa čerstvo upečeného pečiva pri vstupe do predajne zas zvyšuje záujem o pečivo. Aróma marketing vytvára emóciu z vône, ktorú balené produkty nemôžu poskytnúť. Túto emóciu si zákazník automaticky spája so značkou a vytvára si trvalú spomienku.

Boj o nového zákazníka vôbec nie je jednoduchý. A ešte ťažšie je z nového zákazníka urobiť lojálneho. Práve na to má vplyv atraktivita a príťažlivosť predajne, ktoré vytvárajú pozitívnu atmosféru. Tá priamo vplýva na myseľ zákazníka a vytvára túžbu po kúpe. Kombinácia správneho osvetlenia, hudby, vône a príjemnej teploty dokáže predĺžiť čas, ktorý zákazník strávi v obchode, stimulovať jeho náladu a chuť  nakupovať aj tie produkty, ktoré pôvodne na nákupnom zozname nemal. V súčasnej dobe vyhráva ten, kto neponúka len najnižšie ceny, ale zákazníkovi nakupovanie uľahčí, spríjemní a vyvolá v ňom príjemný pocit z nákupu.

Atmosféra v predajni

Zoznam článkov

Modernizujeme naše skladové priestory

Modernizujeme naše skladové priestory

Spustili sme prvú etapu modernizácie našich skladových priestorov. Ako našim kolegom pomôžu nové regálové systémy? Dočítate sa v tomto článku.


Deň zdravia 2021

Deň zdravia 2021

V piatok 17.09.2021 sa na našej centrále uskutočnil Deň zdravia s Union zdravotnou poisťovňou.


Atmosféra v predajni

Atmosféra v predajni

Predajňa je najvýznamnejšie miesto, kde je možnosť ovplyvniť nákupné správanie zákazníka. Súčasní zákazníci dnes napríklad dúfajú, že pri svojom nákupe dostanú nápad, čo si kúpiť na obed alebo na večeru. Očakávajú, že ich budú obchodníci inšpirovať a vytvárať nezabudnuteľnú atmosféru.




Exteriér a interiér predajne

Exteriér a interiér predajne

Pozitívny dojem u zákazníka je do budúcna prínosom pre predajňu. Ako môže exteriér a interiér predajne vytvoriť dobrý prvý dojem?


Zálohovanie PET fliaš a plechoviek

Zálohovanie PET fliaš a plechoviek

Bude zálohovanie znamenať koniec stlačeným plastovým fľašiam? Ktoré obchodné prevádzky musia zálohovací systém sprevádzkovať? Aká je výška zálohu? Všetky informácie o zálohovaní sa dočítate v tomto článku.


Zvoľte si sami spôsob doručenia tovaru od nás

Zvoľte si sami spôsob doručenia tovaru od nás

Radi si tovar pred kúpou osobne pozriete a obchytáte? Aj takúto možnosť ponúkame na našej unikátnej vzorkovej predajni. Alebo patríte k typom, ktorí sa chcú na svojho dodávateľa plne spoľahnúť? Tovar vieme doviezť priamo k Vám na predajňu. Pozrite si výhody obidvoch možností, ktoré sme pre Vás zhrnuli v tomto článku.


Rozprávkový Deň detí v ZOO v Košiciach

Rozprávkový Deň detí v ZOO v Košiciach

V nedeľu 27.júna sme oslavovali najkrajší sviatok v roku - Deň detí. Čerešničkou programu bol obľúbený Miro Jaroš. Pozrite si fotky z tejto milej akcie v článku.




E-commerce manažér

E-commerce manažér

Na začiatku všetkého je vždy nápad. Ten náš bol dopraviť zdravé a kvalitné potraviny priamo k Vám domov. Prečítajte si viac v našej pravidelnej rubrike - To sme my.




Poklad jesene – šípky

Poklad jesene – šípky

V období jesene sa príroda sfarbuje do teplých farieb, ktoré sú pre túto sezónu typické. Okrem meniacich sa listov sú to aj jesenné plodiny, ktoré vytvárajú krásnu farebnú symfóniu prírody.


BOO MILK – živé mlieko plné mliečnych kultúr

BOO MILK – živé mlieko plné mliečnych kultúr

Ponuku našej privátnej značky Bio Fresh definujeme ako skupinu bio produktov, pri ktorých sme presvedčení o ich vysokej kvalite. Značka Bio Fresh sa v priebehu posledných dní rozrástla o skvost, na ktorom sme dlho pracovali.


Chutne aj bez glutamanu sodného

Chutne aj bez glutamanu sodného

Správny výber potravín je mimoriadne dôležitý. Trh ponúka množstvo variantov a je len na samotnom spotrebiteľovi, ktorým potravinovým produktom dá vo svojej kuchyni zelenú.


Systém EMA využíva už 100 našich partnerov

Systém EMA využíva už 100 našich partnerov

EMA je univerzálna pokladňa so systémom skladového hospodárstva, ktorý je programovo prepojený so spoločnosťou LABAŠ. Veľmi nás teší záujem o využívanie tohto systému našimi partnermi, ktorých je k dnešnému dňu už 100.



Zdola hore - Zuzana Kissová

Zdola hore - Zuzana Kissová

Jej príbeh v spoločnosti Labaš začal v roku 2016. Čím si prešla, aké úsmevné situácie pri práci zažila a viac z jej súkromia, sa dočítate TU.


Zdola hore - Daniela Trojčáková

Zdola hore - Daniela Trojčáková

Ďalší príbeh z rubriky Zdola hore venujeme našej kolegyni Daniele Trojčákovej, ktorá pre spoločnosť Labaš začala pracovať už v roku 1995.


POMÁHAŤ JE ŠUPA!

POMÁHAŤ JE ŠUPA!

V mesiaci október prebieha na našich predajniach FRESH Plus charitatívna kampaň "POMÁHAŤ JE ŠUPA", ktorej cieľom je pomôcť Nadácii DEDO s financovaním projektu Starostlivé bývanie.


Zdola hore - Tomáš Macák

Zdola hore - Tomáš Macák

Ďalší príbeh o úspechu zamestnanca, ktorý v našej spoločnosti začínal na pozícii zástupcu vedúcej predajne.


Ako sme darovali krv!

Ako sme darovali krv!

V piatok, 24.mája, navštívil priestory našej spoločnosti tím Národnej transfúznej služby (NTS), ktorý uskutočnil pre našich zamestnancov mobilný odber krvi.


Rubrika Zdola hore - Martin Meszerod

Rubrika Zdola hore - Martin Meszerod

Rubrika Zdola hore prináša pravidelné príbehy našich zamestnancov, ktorým sa podarilo prepracovať na vedúce pozície. Pozrite si príbeh človeka, ktorý začínal ako skladník a závozník.



Interný kontrolór

Interný kontrolór

Ako predchádzať chybám a nedostatkom na pracovisku? Niečo o tom vedia aj naši interní kontrológovia.


Zdola hore - Katarína Sotáková

Zdola hore - Katarína Sotáková

Tentokrát sme sa rozhodli vyspovedať našu kolegyňu, Katarínu Sotákovú, ktorá u nás začala pracovať v roku 2003 ako predavačka v predajni vtedajšej siete Bala.


Darovali sme krv

Darovali sme krv

V piatok, 25.10.2019, sa v priestoroch nášho VO Labaš uskutočnil druhý mobilný odber krvi. Prihlásilo sa naň 40 zamestnancov, čo predstavuje oproti prvému ročníku nárast.


Profesia day

Profesia day

Koncom septembra sme sa zúčastnili akcie Profesia days Košice, kde sme predstavili aj naše privátne značky produktov Fresh Healthy Living.



Rubrika Zdola hore - Monika Šimková

Rubrika Zdola hore - Monika Šimková

V našej rubrike „Zdola hore“ pokračujeme v predstavovaní príbehov našich úspešných zamestnancov, ktorí značnú časť svojej profesionálnej kariéry spojili s VO Labaš