Blog
Oznámenia
Ekológia v logistike je výzva, ale aj naša budúcnosť.
V našej spoločnosti sa neustále snažíme posúvať vpred – nielen z hľadiska kvality služieb, ale aj zodpovednosti k životnému prostrediu. Ako najväčší domáci veľkoobchod s vozovým parkom v počte 102 vozidiel, a ročným nájazdom takmer 2,5 milióna kilometrov zohráva naša doprava zásadnú úlohu v ekologickej stope. Aktívne preto hľadáme reálne riešenia pre ekologickejšiu nákladnú dopravu. Testovali sme ďalší model nákladného elektro vozidla v našej logistike – Fuso eCanter 9C18 L-Batt 4x2.
„Vidíme v tom v prvom rade snahu šetriť životné prostredie. Navyše, elektromobily sú výrazne tichšie, čo je výhoda najmä pri rozvozoch v mestách,“ vysvetľuje vedúci dopravy Martin Špak, ktorý inicioval testovanie elektrického modelu a porozprával, ako testovanie prebiehalo a ako vidí budúcnosť vozového parku spoločnosti z hľadiska na implementáciu elektromobilov.
Znamená to, že uvažujete o zmenách vo vozovom parku smerom k ekologickejšej doprave?
„Samozrejme. Smerovanie k ekologickejšiemu vozovému parku vnímame ako prirodzený vývoj a krok správnym smerom. O jeho konkrétnej podobe bude rozhodovať vedenie spoločnosti.“
Ako prebiehalo samotné testovanie? Na akých trasách, a s akým tovarom ste auto využívali?
„Testovanie vozidla prebiehalo na kratších trasách, no jeho reálne využitie bolo obmedzené. Dôvodom bola jeho nízka nosnosť, nevyhovujúca technická výbava a nevhodné vyklápacie čelo.“
Ako sa elektromobil osvedčil z pohľadu na potreby našej spoločnosti?
„Konkrétne tento model sa neosvedči. Ide o model vozidla, ktorý nespĺňa nároky na plnohodnotnú prevádzku v našej distribúcií. Rozvoz tovaru najmä v meste a na krátkych trasách si ale elektrickým vozidlom jednoznačne viem predstaviť.“
Plánujete v testovaní pokračovať a zvažujete zavedenie elektro áut do bežnej flotily?
„V testovaní plánujeme pokračovať, tentokrát s vhodnejšími modelmi, ktoré by mohli lepšie reagovať na naše logistické potreby. Zaradenie elektromobilov do bežnej flotily je zatiaľ otvorenou otázkou, ktorá bude predmetom ďalších rozhodnutí vedenia."
Čo bude kľúčovým faktorom pre rozhodovanie – cena, výdrž, infraštruktúra, legislatíva?
„Pri rozhodovaní budú z pohľadu dopravy hrať zásadnú rolu jednoznačne nosnosť, výdrž batérie a celková efektivita v ostrej prevádzke.“
Čo by podľa vás mohlo urýchliť prechod veľkých firiem na ekologickejšie riešenia v doprave?
„Prechod na ekologickejšiu dopravu nie je len otázkou dobrej vôle firiem. Je to aj otázka systémovej podpory. Dotácie, štátna motivácia a dostupná infraštruktúra môžu výrazne urýchliť rozhodovanie veľkých spoločností. V konečnom dôsledku by to mal byť nadnárodný záujem – v prospech spoločnosti ako takej,“ konštatuje vedúci dopravy Martin Špak.
Napriek tomu, že model Fuso eCanter nevyhovel našim nárokom, sme si z testovania odniesli dôležité poznatky – a nielen technické. Vďaka skúsenosti vieme, že potenciál ekologickej dopravy v našom segmente existuje, no vyžaduje dôsledný výber vhodného typu vozidla a najmä zladenie s reálnymi potrebami rozvozov.
Testovanie elektro vozidla nám ukázalo, že prechod na ekologickejšiu logistiku nie je otázkou „či“, ale „kedy a ako“.
Vďaka skúsenosti vieme, že potenciál ekologickej dopravy v našom segmente existuje, no vyžaduje dôsledný výber vhodného typu vozidla a najmä zladenie s reálnymi potrebami rozvozov. Záujem o ekologické riešenia v doprave u nás preto nekončí - práve naopak, začína sa.
Ako najväčší domáci veľkoobchod s potravinami na Slovensku si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Aj malé rozhodnutia v našom vozovom parku môžu mať veľký dopad – na naše mestá, na životné prostredie a napokon aj na budúce generácie.
Budeme pokračovať v hľadaní možností, ktoré nám umožnia spojiť logistickú efektivitu s environmentálnou ohľaduplnosťou. Pretože veríme, že moderný veľkoobchod má byť nielen rýchly a spoľahlivý, ale aj udržateľný.