Blog
Všetky články
Ekológia v logistike je výzva, ale aj naša budúcnosť.
V našej spoločnosti sa neustále snažíme posúvať vpred – nielen z hľadiska kvality služieb, ale aj zodpovednosti k životnému prostrediu. Ako najväčší domáci veľkoobchod s vozovým parkom v počte 102 vozidiel, a ročným nájazdom takmer 2,5 milióna kilometrov zohráva naša doprava zásadnú úlohu v ekologickej stope. Aj keď doposiaľ využívame len dve elektrické vozidlá – a aj tie slúžia na osobnú prepravu – aktívne hľadáme reálne riešenia pre ekologickejšiu nákladnú dopravu. Aj preto sme sa rozhodli otestovať prvý model elektro vozidla v našej logistike – Fuso eCanter 9C18 L-Batt 4x2.
„Vidíme v tom v prvom rade snahu šetriť životné prostredie. Navyše, elektromobily sú výrazne tichšie, čo je výhoda najmä pri rozvozoch v mestách,“ vysvetľuje vedúci dopravy Martin Špak, ktorý inicioval testovanie elektrického modelu a porozprával, ako testovanie prebiehalo a ako vidí budúcnosť vozového parku spoločnosti z hľadiska na implementáciu elektromobilov.
Znamená to, že uvažujete o zmenách vo vozovom parku smerom k ekologickejšej doprave?
„Samozrejme. Smerovanie k ekologickejšiemu vozovému parku vnímame ako prirodzený vývoj a krok správnym smerom. O jeho konkrétnej podobe bude rozhodovať vedeniespoločnosti.“
Ako prebiehalo samotné testovanie? Na akých trasách a s akým tovarom ste auto využívali?
„Testovanie vozidla prebiehalo na kratších trasách, no jeho reálne využitie bolo obmedzené. Dôvodom bola jeho nízka nosnosť, nevyhovujúca technická výbava a nevhodné vyklápacie čelo.“
Ako sa elektromobil osvedčil z pohľadu na potreby našej spoločnosti?
„Konkrétne tento model sa neosvedči. Ide o model vozidla, ktorý nespĺňa nároky na plnohodnotnú prevádzku v našej distribúcií. Rozvoz tovaru najmä v meste a na krátkych trasách si ale elektrickým vozidlom jednoznačne viem predstaviť.“
Plánujete v testovaní pokračovať a zvažujete zavedenie elektro áut do bežnej flotily?
„V testovaní plánujeme pokračovať, tentokrát s vhodnejšími modelmi, ktoré by mohli lepšie reagovať na naše logistické potreby. Zavedenie elektromobilov do bežnej flotily zatiaľ nie je rozhodnuté – bude záležať na stratégii vedenia firmy.“
Čo bude kľúčovým faktorom pre rozhodovanie – cena, výdrž, infraštruktúra, legislatíva?
„Pri rozhodovaní budú z pohľadu dopravy hrať zásadnú rolu jednoznačne nosnosť, výdrž batérie a celková efektivita v ostrej prevádzke.“
Čo by podľa vás mohlo urýchliť prechod veľkých firiem na ekologickejšie riešenia v doprave?
„Prechod na ekologickejšiu dopravu nie je len otázkou dobrej vôle firiem. Je to aj otázka systémovej podpory. Dotácie, štátna motivácia a dostupná infraštruktúra môžu výrazne urýchliť rozhodovanie veľkých spoločností. V konečnom dôsledku by to mal byť nadnárodný záujem – v prospech spoločnosti ako takej,“ konštatuje vedúci dopravy Martin Špak.
Napriek tomu sme si z testovania odniesli dôležité poznatky – a nie len technické. Vďaka skúsenosti vieme, že potenciál ekologickej dopravy v našom segmente existuje, no vyžaduje dôsledný výber vhodného typu vozidla a najmä zladenie s reálnymi potrebami rozvozov.
Testovanie elektro vozidla nám ukázalo, že prechod na ekologickejšiu logistiku nie je otázkou „či“, ale „kedy a ako“.
Napriek tomu, že model Fuso eCanter nevyhovel našim nárokom, sme si z testovania odniesli dôležité poznatky – a nie len technické. Vďaka skúsenosti vieme, že potenciál ekologickej dopravy v našom segmente existuje, no vyžaduje dôsledný výber vhodného typu vozidla a najmä zladenie s reálnymi potrebami rozvozov. Záujem o ekologické riešenia v doprave u nás preto nekončí - práve naopak, začína sa.
Ako najväčší domáci veľkoobchod s potravinami na Slovensku si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Aj malé rozhodnutia v našom vozovom parku môžu mať veľký dopad – na naše mestá, na životné prostredie a napokon aj na budúce generácie.
Budeme pokračovať v hľadaní možností, ktoré nám umožnia spojiť logistickú efektivitu s environmentálnou ohľaduplnosťou. Pretože veríme, že moderný veľkoobchod má byť nielen rýchly a spoľahlivý, ale aj udržateľný.